Siirry pääsisältöön

Anteeksiantaminen on välillä mahdotonta

Anna anteeksi, ota anteeksipyyntö vastaan ja mene eteenpäin!

Kuulostaapa helpolta. Itselle ei ole mitenkään helppoa antaa anteeksi, jos toinen on satuttanut tai loukannut minua. Varsinkin, jos monta kertaa sama toistuu. Tuntuu samalta, kun kelaisi taaksepäin elokuvaa ja samat jutut katsoisi monta kertaa peräkkäin. Onko sitten pakko antaa anteeksi, jos se on niin ylitsepääsemätöntä?

Selitän itselleni, että elämä jatkuu vaikka en antaisikaan anteeksi...

Minua on loukattu, satutettu, petetty, salailtu asioita ja valehdeltu. Näitä samoja asioita on moni muukin kokenut. Tarvitseeko kaikkea sietää ja antaa myöskään anteeksi? Omalla kohdallani tämä usein menee siihen, että olen todella kauan vihainen, turhautunut ja en pysty antamaan anteeksi. En tiedä johtuuko se asioista mitä olen vuosien mittaan kokenut vai onko se vain osa minua, että suuttumus valtaa koko kehon pitkäksi aikaa. Ei ehkä kaikkein terveellisintä mielelle tai keholle.

Olen monta kertaa yrittänyt kovasti myös muuttua, mutta en ole ainakaan vielä onnistunut. Toisaalta miksi antaa anteeksi jos samat asiat toistuu monta kertaa? Ei tarvitse. Elämä menee silti eteenpäin, vaikka ei olisi antanut anteeksi. Olin myös joskus todella kostonhimoinen. Jos joku sattui tekemään väärin minua kohtaan, aloin miettimään mahdollisia kostotoimia. Miten satutan sitä toista ihmistä sanoilla joka on minua satuttanut. Lopulta totesin, että karma tai joku muu hoitaa homman. Pakkohan se on olla niin. Ei ihmiset voi satuttaa toisia ilman, että jossain vaiheessa se jatkuvasti toisia sanoilla tai teoilla loukkaava ei saa elämältä opetusta.

Kostonhimo on siis itsellä "iän myötä" laantunut, mutta opeteltavaa olisi anteeksiantamisessa. Anteeksipyytäminen on itselle helppoa ja pyydän anteeksi ihan pieniäkin tekoja. Esimerkkinä olen laittanut jonkun asian väärään paikkaan töissä - pyydän anteeksi. Miksi se on sitten itselle paljon helpompaa? Luulen, että olen tämän kanssa enemmän sinut ja olen oppinut lapsena jo pyytämään anteeksi. Elämä taas antanut itselle huonoja kokemuksia ihmisistä ja en luota moneenkaan ihmiseen, jonka takia anteeksiantaminen on vaikeaa.

Voiko kiukun ja vihan kanssa elää?

Olin vuosia vihainen parillekin ihmiselle. Jossain vaiheessa tajusin, että viha syö minua ja saan siitä päänsärkyä. Koitin unohtaa nämä ihmiset. Vuosia on kulunut ja loppujen lopuksi viha ja katkeruus ovat muuttaneet muotoaan. Surussahan käy samalla tavalla. Ajan kulussa se muuttaa muotoaan. Olen jopa alkanut muistamaan niitä iloisia ja kivoja muistoja näiden ihmisten kanssa jotka ovat satuttaneet minua. Nykyään nämä ihmiset ovat kaukaisia muistoja ja osa elettyä elämää. Olen mennyt eteenpäin.

Luulen, että jos eläisi jatkuvan vihan kanssa, niin sitä katkeroituisi ja alkaisi ajattelemaan kaikista ihmisistä voiko tuohon ihmiseen edes luottaa. Niistä itselle läheisistä ja rakkaistakin. Meistä jokainen on erilainen ja olen sitä mieltä, että olosuhteet, oma luonne, lapsuudessa koetut asiat sekä se mitä omassa elämässä on kokenut aikuistuessaan vaikuttavat siihen miten helposti pyytää anteeksi tai pystyy antamaan anteeksi. Jokainen meistä kuitenkin kulkee pisimmän matkan itsensä kanssa ja loppujen lopuksi itseään on kuunneltava.

Ole itsellesi armollinen, mutta koita myös olla toisille. Itse en ole täydellinen ja teen virheitä samalla tavalla, kun jokainen meistä. 

Kommentit

  1. Hyviä pohdintoja ♥ Itse olen kokenut myös pettämistä, valehteluja ym joskus menneisyydessä
    ja olen anteeksiantanut vaikken koskaan unohtanut, enkä unohda. Olen luonteeltani kiltti, positiivinen ja ajatellut aina että katkeruus ei johda mihinkään, pilaisi vain omaa elämääni.
    Kosto taas, no on joskus käynyt mielessä mutta sekin olisi väärä tie, vastoin omia arvojani.
    Anteeksiantaminen on ollut minulle vapautumista siitäkin huolimatta että kokemus on tehnyt kipeää.
    Jokainen kokee asiat tavallaan, ei ole oikeaa eikä väärää tapaa - oli se sitten anteeksiantaminen tai antamattomuus ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä on niin erilaisia. Toisille on helpompaa antaa anteeksi ja toisille taas ei. Toiset ei voi antaa anteeksi ja toiset taas voivat. Riippuen myös siitä teosta miten satuttava se on, onko sama toistunut monta kertaa saman ihmisen kanssa ja onko teko vain niin kamala, että sitä ei voi antaa anteeksi. Kiitos kommentistasi ja näkökulmastasi aiheeseen. ❤️✨

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kosmetiikkajoulukalenterit 2022

Joulukalenterit 2022 Siitä on aikaa, kun olen ollut blogin äärellä. Itseasiassa kuukausia on ehtinyt kulua monta. Kevät vaihtui kesäksi ja nyt ollaan syksyssä. Ja syksy tuo mukanaan myös pienen kutinan joulun odotuksesta ja joulukalentereista. Siksi istunkin monen kuukauden jälkeen koneen äärellä ja teen tätä postausta teille. Teekupista nousee höyry ja kynttilät valaisevat sateisena päivänä hämärää päivää. Oiva aika paneutua vuoden 2022 joulukalentereihin.  Tässä postauksessa listaan vuoden 2022 kosmetiikkajoulukalenterit ja ajattelin myös listata tähän myös muitakin kalentereita, jotka eivät liity kosmetiikkaan. Itselle on tulossa jo pari kalenteria, vaikka alkuun mietin mihin kalentereihin tulen päätymään tänä vuonna. On hullua edes ajatella, että on yli vuosi kulunut siitä, kun olen viimeksi tämän postauksen tehnyt. Päivitän listaa sitä mukaa, kun kalentereita ilmestyy myyntiin tai tiedossa on kalenterin julkaisupäivä.  Rituals Tänä vuonna Ritualsin kalentereita on tullut heidän ve

AEG Comfortlift astianpesukone osa 2

Mielipide ja yhteenveto AEG Comfortlift astianpesukoneesta  Olen nyt kuukauden päivät testannut Smartsonin kautta AEG Comfortlift astianpesukonetta. Youtubeen kuvaillut videoita, kirjoittanut arvosteluja (mm. vertaa.fi ja hintaopas.fi) sekä kirjoittanut myös meidän testaajien omaan blogiin heti alussa tunnelmia koneesta. Mutta mitä ajatuksia kone on tuonut itselläni pidemmällä aikavälillä? AEG Comfortlift-alataso  Alakori on edelleen suosikkini astianpesukoneessa. Pidän kovasti toiminnosta, jossa alakorin saa nostettua samalle tasolle lasikorin kanssa eli sille ergonomiselle tasolle, joka itselläni helpottaa valtavasti korin täyttämistä sekä myös tyhjentämistä. Korin myös mahtuu enemmän astioita, jos vertaa esimerkiksi meidän entistä astianpesukonetta. Tilaa varmasti tuo enemmän se, että aterinkori ei ole alhaalla viemässä tilaa, vaan sille on oma tasonsa ylhäällä. Nostaminen ja laskeminen on kätevää ja joku kauhisteli sitä, että miten paljon jää ruokajäämiä tuon korin mek

Kevätmessut 2022

Kevät keikkuen tulevi, mutta Kevätmessut tulee huhtikuussa Messukeskukseen Somevaikuttajapassi saatu messuille  Siitä on vierähtänyt aikaa, kun olen kaivanut tietokoneen kaapista ja kirjoittanut blogia. Joulukuu vaihtuu uudeksi vuodeksi ja talvi kevääksi. Oli jonkilainen kirjoitus jumi päällä ja en saanut mitään järjellistä postatausta aikaiseksi. Jospa tämä aurinkoinen kevätpäivä karistelisi talven rippeet hartioilta ja veisi jumit mukanaan.  Ensi viikolla päästään pitkästä aikaa messuilemaan! En ole käynyt messuilla sitten 2019 syksyn (jos en nyt ihan väärin muista). Messuilla on aina erityinen iloinen tunnelma ja nähtävää sekä koettavaa riittää useammaksikin päiväksi. Toki riippuu onko mielenkiintoisia näytteileasettajia ja puheenvuoroja tulossa. Kevätmessut 2022 tulevat ensi viikolla 7.4.-10.4.2022 Messukeskukseen ja ainakin minä olen täällä innoissani lähdössä inspiroitumaan messuille. Tuletko sinä?  Mitä nähtävää ja koettavaa messuilla on?  Sisustaminen  Itse haen inspiraatiota p