Siirry pääsisältöön

Työpaikkakiusattu uudessa työpaikassa

Vaikuttaako menneisyys edelleen minuun?

On sanomattakin selvää, että henkinen väkivalta entisellä työpaikalla on jättänyt minuun varmasti ikuisesti arvet. Niitä ei näy päällisin puolin, mutta ne tulevat pintaan aina aika ajoin. Olen monta kertaa selittänyt itselleni, että tämä on erilainen työpaikka. Minulle on jopa sanottu, että ei tarvitse pelätä, että täällä saat samanlaista kohtelua. Miksi sitten pelkään?

Vain työpaikkakiusatuksi joutunut ymmärtää minua!

Olen jutellut monien kanssa tästä aiheesta. Syvällisimmät keskustelut olen käynyt kuitenkin sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet itse kiusatuksi joutumisen aikuisiällä työpaikalla.

Itsellä tämä vaikuttaa edelleen ja olen varovainen ihmisten kanssa. Vältän kaikkia konflikteja ja jättäydyn keskusteluista. Vetäydyn kuoreen. Olenhan rapu. Lisäksi uudessa työpaikassa minusta on tullut toisaalta myös avoimempi. Miten tämä on mahdollista, koska sanoin juuri äsken vetäytyväni kuoreen?

Kun olen avoimesti kertonut suurimmalle osalle uusista työkavereista ja myös esimiehelle mitä koin edellisessä työpaikassa, on tästä saanut itselleen myös voimavaran. Ensin mietin, että luokitellaanko minut jollain tavoin ja minua kohdellaan eri tavalla, kun muita. Varovaisesti ja pelätään antaa kritiikkiä tai palautetta. Onneksi näin ei käynyt ja toisaalta mitään palautetta niinsanotusti negatiivisessa mielessä ole annettu, koska opin nopeasti uudet asiat ja opin myöskin virheistäni. Tottakai menneisyys vaikuttaa uudessa työpaikassa, jos on ollut henkisesti ja myös terveydellisesti rikki entisen työpaikan ja ihmisten takia. Säikähdin jopa sitä, kun kuulin vuoropäällikön työpuhelimen soittoäänen olevan sama, kun entisellä esimiehellä. Näin pieni asiakin voi saada mielessä pyörimään kaikenlaista entisestä työpaikasta. Soittoääni. 

Haluaisin olla ehjä, mutta olen sitä mieltä että tämä "parantuminen" voi kestää kauan. En tiedä meneekö siinä vielä kuukausia vai vuosia. Olenko "rikkinäinen" aina. Sen minä kuitenkin tiedän, että vaikka en ole vielä ehjä, niin vain puhuminen, kirjoittaminen ja työn tekeminen auttaa minua parhaiten. Minua ei edelleenkään hävetä tai en koe heikoksi itseäni, vaikka olen kiusatuksi joutunut. Olen rikkinäinen, mutta silti vahvempi ja rohkeampi. 

Kommentit

  1. Ikävää, että nuo entisen työpaikan haamut tulevat kummittelemaan myös nykyiseen työhösi. Oletko koskaan ajatellut, että "rikkinäisyyden" voisi ehkä paikata juttelemalla siitä asiantuntijan kanssa? Kriisiä/traumaa on hyvä purkaa ammattiauttajan kanssa ymmärtääkseen tilanne ja päästäkseen siitä eteenpäin. Muuten saattaa jäädä yksin ajastustensa kanssa ja mennä ihan umpisolmuun.

    Itselläni on pelkkää positiivista sanottavaa terapeutista, jonka kanssa purin isäni sairauskohtauksen aiheuttamaa voimattomuudentunnetta ja ahdistusta. Jo pelkkä puhuminen terapeutille on ahdistusta helpottavaa ja terapeutti osaa myös jännästi kysyä ja kyseenalaistaa. Suosittelen lämmöllä vaikka paria kertaa niin saat asian pois mielestäni ja eheytyminen voi alkaa. Ja mikä tärkeintä pystyt tekemään uutta työtä ilman tätä painolastia.

    Minäkin olen muun rapu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En koe tarvitsevani terapeuttia, kun aika on se mikä voi tässä asiassa viedä itseä eteenpäin. Itselle parhainta "lääkettä" on työ, kirjoittaminen ja se, että on saanut keskustella asioista sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat myös kokeneet samaa. Ja en koe muutenkaan, että minulla olisi aikaa työmatkojen takia käydä terapeutilla, kun aikaa on muutenkin töiden jälkeen rajallisesti.

      Eheytyminen alkaa itsellä siitä, että tajuaa itse sen, että jokaisessa työpaikassa ei ole semmoista mitä tuossa entisessä firmassa oli. :) Sama oli myös parisuhteen kanssa. Olin parisuhteessa yli kolme vuotta narsistin kanssa. Aika teki siinäkin tehtävänsä ja se, että uudessa parisuhteessa tiesi toinen mitä oli kokenut. Ja miten rikkinäinen sitä olikaan.

      Terapeutti voi varmasti auttaa monessakin elämän kipeässä tilanteessa, mutta itsellä se ei ole ollut ajankohtainen ajatus, kun on ollut niin laaja tukiverkko ja töissä tiedetään tilanne missä on ollut. :) Ihana kuulla, että olet saanut positiivisen kokemuksen ja on ollut sinun tilanteessasi apua. Yksin ei missään nimessä saa jäädä ja jos kokee yhtään omaksi jutuksi tai haluaa puhua ns. ulkopuoliselle ihmiselle. :) Kiitos kommentistasi. <3

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kosmetiikkajoulukalenterit 2022

Joulukalenterit 2022 Siitä on aikaa, kun olen ollut blogin äärellä. Itseasiassa kuukausia on ehtinyt kulua monta. Kevät vaihtui kesäksi ja nyt ollaan syksyssä. Ja syksy tuo mukanaan myös pienen kutinan joulun odotuksesta ja joulukalentereista. Siksi istunkin monen kuukauden jälkeen koneen äärellä ja teen tätä postausta teille. Teekupista nousee höyry ja kynttilät valaisevat sateisena päivänä hämärää päivää. Oiva aika paneutua vuoden 2022 joulukalentereihin.  Tässä postauksessa listaan vuoden 2022 kosmetiikkajoulukalenterit ja ajattelin myös listata tähän myös muitakin kalentereita, jotka eivät liity kosmetiikkaan. Itselle on tulossa jo pari kalenteria, vaikka alkuun mietin mihin kalentereihin tulen päätymään tänä vuonna. On hullua edes ajatella, että on yli vuosi kulunut siitä, kun olen viimeksi tämän postauksen tehnyt. Päivitän listaa sitä mukaa, kun kalentereita ilmestyy myyntiin tai tiedossa on kalenterin julkaisupäivä.  Rituals Tänä vuonna Ritualsin kalentereita on tullut heidän ve

AEG Comfortlift astianpesukone osa 2

Mielipide ja yhteenveto AEG Comfortlift astianpesukoneesta  Olen nyt kuukauden päivät testannut Smartsonin kautta AEG Comfortlift astianpesukonetta. Youtubeen kuvaillut videoita, kirjoittanut arvosteluja (mm. vertaa.fi ja hintaopas.fi) sekä kirjoittanut myös meidän testaajien omaan blogiin heti alussa tunnelmia koneesta. Mutta mitä ajatuksia kone on tuonut itselläni pidemmällä aikavälillä? AEG Comfortlift-alataso  Alakori on edelleen suosikkini astianpesukoneessa. Pidän kovasti toiminnosta, jossa alakorin saa nostettua samalle tasolle lasikorin kanssa eli sille ergonomiselle tasolle, joka itselläni helpottaa valtavasti korin täyttämistä sekä myös tyhjentämistä. Korin myös mahtuu enemmän astioita, jos vertaa esimerkiksi meidän entistä astianpesukonetta. Tilaa varmasti tuo enemmän se, että aterinkori ei ole alhaalla viemässä tilaa, vaan sille on oma tasonsa ylhäällä. Nostaminen ja laskeminen on kätevää ja joku kauhisteli sitä, että miten paljon jää ruokajäämiä tuon korin mek

Kevätmessut 2022

Kevät keikkuen tulevi, mutta Kevätmessut tulee huhtikuussa Messukeskukseen Somevaikuttajapassi saatu messuille  Siitä on vierähtänyt aikaa, kun olen kaivanut tietokoneen kaapista ja kirjoittanut blogia. Joulukuu vaihtuu uudeksi vuodeksi ja talvi kevääksi. Oli jonkilainen kirjoitus jumi päällä ja en saanut mitään järjellistä postatausta aikaiseksi. Jospa tämä aurinkoinen kevätpäivä karistelisi talven rippeet hartioilta ja veisi jumit mukanaan.  Ensi viikolla päästään pitkästä aikaa messuilemaan! En ole käynyt messuilla sitten 2019 syksyn (jos en nyt ihan väärin muista). Messuilla on aina erityinen iloinen tunnelma ja nähtävää sekä koettavaa riittää useammaksikin päiväksi. Toki riippuu onko mielenkiintoisia näytteileasettajia ja puheenvuoroja tulossa. Kevätmessut 2022 tulevat ensi viikolla 7.4.-10.4.2022 Messukeskukseen ja ainakin minä olen täällä innoissani lähdössä inspiroitumaan messuille. Tuletko sinä?  Mitä nähtävää ja koettavaa messuilla on?  Sisustaminen  Itse haen inspiraatiota p